sâmbătă, 15 noiembrie 2008

Bucataria de post


Fetele au postat in ultimul timp mai multe articole despre alimentatia din post. Asa ca nu vreau sa fiu mai prejos si , pentru ca m-au ajutat postarile lor, va impartasesc si eu din experienta mea. Scopul postului nu este sa ne chinuim noi mintea pentru a gasi retete gustoase, ci tocmai invers, sa ne simplificam viata in aceasta perioada si sa dedicam timpul ramas Lui Hristos. Asa ca nu voi insista pe aceasta tema. Sunt insa situatii in care avem nevoie de solutii hranitoare si gustoase pentru cei dragi.

In primul rand ma intereseaza cu ce pot inlocui ingredientele originale pentru prajituri (as vrea sa duc in fiecare duminica sau sarbatoare la biserica o prajiturica facuta de mine); plus ca vom avea si o zi de nastere in acest post.

Sa reiau...

- untul sau varianta sintetica, margarina. Pe cea din urma nu o folosesc de multi ani, mai ales de cand am aflat ca pa langa grasimile saturate mai poate contine si urme de nichel (catalizatorul reactiei de hidrogenare). Partea proasta este ca foarte multe din dulciurile de post din comert contin asa ceva, inclusiv biscuitii pentru bebelusi. Asa ca pentru Maria folosesc biscuiti bio din supermarket (desi nu prea se omoara ea cu biscuitii). Pentru prajituri se pot folosi cu succes uleiul de floarea soarelui, iar pentru retetele mai pretentioase uleiul de palmier sau pasta de susan - tahini. Aceasta se poate prepara foarte usor in casa (macar stii ce contine si e mai ieftina): 2 masuri seminte de susan usor incalzite se amesteca cu 3/4 masuri ulei (masline sau floarea soarelui) si de mixeaza in blender sau cu mixerul de mana. Sfat: aveti rabdare la mixat, desi la inceput pare sa nu fie foarte eficient, dupa ce se zdrobesc cat de cat semintele pasta devine mai usor de mixat. Tahini da o aroma minunata oricarei prajituri, e sanatoasa si hranitoare.


- laptele - o idee buna este inlocuirea cu laptele de cocos. L-am gustat, are gust de nuci, dar inca nu l-am testat in prajituri sau creme. De asemeni poate fi preparat in casa (cel din magazin contine vreo 5-6 E-uri): razuiti miezul nucii si puneti peste apa fierbinte, lasati 15 minute sa se disperseze grasimile in lichid si strecurati printr-un tifon, storcandu-l. Se pun cca 500 ml apa la o nuca de cocos. Sau laptele de banane obtinut prin mixarea bananei cu apa.


- oul are menirea sa creasca aluatul; poate fi inlocuit cu succes de praful de copt sau bicarbonatul.


Sper sa va fie de folos aceste retete din bucataria mea. Abia astept sa-mi spuneti daca le-ati testat si cum vi s-au parut.


Nicoleta

4 comentarii:

Natalia spunea...

Multumim, Nicoleta,foarte interesant! Ma tenteaza tahini, dar si laptele de cocos, pe cand voi ajunge la orasele mai mari sa fac rost de nuca :). L-am incercat pe cel gata facut si mi-a placut, dar e f.scump...

AdrianaB spunea...

Multumesc si eu, o sa incerc laptele de cocos..

@irina_sweet_home spunea...

Nati, ai grija cand alegi nuca, sa o zgaltai si daca se aude ca are lichid inauntru e buna.Si sa nu aiba fisuri pe coaja.

Natalia spunea...

Multumesc, Irina draga, habar n-aveam!