miercuri, 20 mai 2009

Capusele


Citeam acum ceva timp un articol pe un blog despre capuse si ma gandeam ca macar de nacazul asta am scapat la bloc. Dar n-a fost sa fie asa...

Si asta pentru ca am fost la padure duminica dupa Sfanta Liturghie..

Luni am vazut pe piciorul domnitei un punct negru cat un varf de ac, dar m-am gandit ca s-a intepat in ceva si este o crusta hematica, tot e ea plina de julituri. Dar marti parca era mai mare si cand m-am uitat cu atentie am observat ca era o capusa! Din fericire nu ajunsese inca sub piele, am smuls-o am dezinfectat locul si acum e bine.

Am povestit si sotului si ne gandeam de unde oare a luat-o...Dar el ma intraba asa intr-o doara oare ce are el la picior; si cand ma uit..da..tot o capusa ceva mai bine infipta, dar care nu i-a cauzat nici lui probleme. Si tot nu am scapat, azi dimineata a gasit si pe abdomen una! Ma uimeste toata aceasta intamplare mai ales pentru ca sotul purta pantaloni lungi si camasa duminica, desi este adevarat ca am stat pe o patura.

Intepatura de capusa nu este dureroasa neaparat, dar deoarece are mai multe gazde poate transmite microrganisme patogene pentru om. Cea mai de temut insa este Borelia care poate da boala Lyme ("boala cu 1000 de fete" si afectare multisistemica, inclusiv neurologica). Cel mai bine este ca oamenii sa fie atenti si sa studieze cu atentie pielea daca au fost prin iarba sau (si mai bine) sa poarte pantaloni lungi, desi nu au eficacitate maxima.
Capusa poate ajunge, daca nu este descoperita la timp, in stratul superficial al pielii de unde nu poate fi indepartata complet decat chirurgical.

Din fericire Romania nu este o zona endemica pentru boala Lyme (aceste zone sunt Germania, SUA si Canada), dar pentru ca a fost vorba de un copil mic i-am administrat preventiv Amoxicilina (trebuie administrata in primele 72 de ore de la intepatura). La adulti preventia infectiei cu Borelia se face cu Doxiciclina. Sigur, mai intai se consulta medicul!
Nicoleta

4 comentarii:

Alina spunea...

Nicoleta,ce-ti spun eu poate stii deja, dar vreau sa ma asigur ca le-ai scos corect.
Capusele nu se smulg, pt ca ramane capul in piele si ele se regenereaza. Ca sa fii sigura ca le scoti in intregime, tb. sa picuri peste ele o substanta tare. Se recomanda gaz, dar cum nu se gaseste chiar pe toate drumurile, la fel de eficienta este si acetona.
Am auzit de la mai multa lume (proprietari de catei) ca este invazie de capuse, dar nu-mi puteam imagina ca e asa grav...

nicoleta spunea...

Alina, cred ca ai dreptate, dar eu le-am smuls pur si simplu si totul e bine acum. S-a redus inflamatia si asta inseamna ca nu a ramas nimic in piele.
Din fericire nu apucasera inca sa intre prea adanc, erau doar prinse de piele, probabil erau tare flamande...

adriana spunea...

am citit si nu mi-a venit sa cred...pana acum nu am auzit sa se aseze pe oameni...bine ca le-ati dscoperit din timp...

viata'n_pripa spunea...

Aveti mare grija, eu sufar de lyme (borelia) cronic....e cuplit. E bine ca acum apar informatii....eu nu am stiut...am aflat mult prea tarziu....si ma lupt cu medici care nu cunosc problema.