vineri, 24 iulie 2009

Tort buburuza cu mascarpone de casa si zmeura

Am ramas datoare cu tortul de la ziua Mariei, asa ca revin cu reteta. Anul trecut am facut un tort cu ciocolata si visine in care am folosit gelatina. Si cum nu-mi place sa folosesc gelatina in dulciurile pentru copii, anul acesta m-am informat mai bine si am gasit cea mai buna crema din lume - zic eu:).
Si cum iubesc zmeura nu puteam sa o ocolesc, am folosit-o intreaga, doar spalata si uscata, fara s-o pasez, fierb, indulcesc. A iesit un tort atat de bun! Am martori!

Singurul care ar mai avea nevoie de imbunatatire este baltul care a iesit prea generos si a trebuit insiropat din belsug pentru a se potrivi cu restul ansamblului.

Iata reteta:

- pentru blat:

6 oua mici

6 linguri de zahar

1 lingurita praf de copt

2 linguri iaurt

8-10 linguri faina

o mana de afine

1 lingura cacao

- pentru crema

1 kg smantana dulce pentru frisca

zeama de la o lamaie

200 grame de zahar pudra

1 plic esenta naturala de vanilie

2 plicuri intaritor pentru frisca

300 grame zmeura

- insiroparea blatului

4 linguri peltea de visine

2 linguri apa

- ornare

200 grame frisca

zmeura+afine

50 gr ciocolata amaruie din care se vor face bulinele, si fatuca buburuzei.

Blatul

Oule se separa, galbenuruile de freaca cu zaharul iar albusurile se bat spuma. Peste galbenusurile frecate se aduga iaurtul, praful de copt stins, albusurile batute, cacao, faina si afinele. Rezulta un aluat moale care se coace la foc mediu aprox 45 de minute. Testul cu scobitoarea este obligatoriu!

Crema

Crema poate parea foarte laborioasa, dar va asigur ca nu este asa, mai ales daca ne gandim ca nu contine nici o porcarie.

Crema am inceput-o cu cateva zile inainte cand am facut mascarponele. 500 gr smantana se pune la foc si cand ajunge la temperatura de 80 de grade se adauga zeama de lamaie. De obicei eu o las sa fiarba un pic pentru mai multa siguranta. Consistenta la stingerea focului este doar putin mai crescuta decat initial, asa ca nu va speriati. Amestecul se raceste si se da la frigider pana a doua zi. A doua zi consitenta este de crema semilichida asa ca asa ca se pune intr-un tifon si se atarna in frigider cateva ore bune, chiar toate ziua. Va recomand sa mai umblati la ea la cateva ore pentru a se scurge bine.

De aici crema se face foarte simplu. Frecam mascarponele cu zaharul si esenta de vanilie. Batem smantana rece-rece cu intaritorul intr-un vas si cu palete tinute initial la frigider. Amestecam mascarponele cu frisca. Si gata crema. Nu folositi prea mult mixerul, crema are tendinta de a se separa repede in unt.

Asamblarea

Blatul se taie in trei parti care se insiropeaza bine cu sirop de visine(sau de care aveti). Cea mai mare bucata de blat se taie in opt felii care se aseaza intr-un castron in care am pus initial folie alimentara. Se punea deasupra crema+ zmeura, apoi blat insiropat, crema+ zmeura si la urma balt. Se infasoare cu folia alimentara si se da la frigider pentru 3-4 ore. Dupa ce s-a racit se rastoarna pe un platou si se orneaza dupa indepartarea foliei, fireste.


Se orneaza cu frisca batuta, zmeura, afine si decoratiunile de ciocolata astfel incat sa semene cat mai bine cu o buburuza.
Decoratiunile de ciocolata le-am facut din cioco topita cu putin lapte, bulinele prin presarea unor sfere, iar fatuca am desenat-o initial pe hartie de copt.
Eu am vrut initial sa fac decorul din pasta de zahar, dar abilitatile mele au fost insuficiente. Si a iesit asa:

N-am mai apucat sa fac poze cu sectiunea...

Pofta buna

3 comentarii:

Amalia spunea...

Imi surade si mie ideea de mascarpone de casa, dar cum ai masurat temperatura smantanei ? Eu nu am din pacate termometru...
Arata tare bine, prezentarea e faina de tot, gustul se pare ca a incantat lumea..felicitari!

Mariana spunea...

Buna!Placut blog!cum rezolv cu temperatura?si cu strecuratul in frigider?a mi-a venit ideea:scot un raft si am norocul sa am doua frigidere,dar mi-a venit o idee:cit se poate pastra la frigider???Multumiri!

nicoleta spunea...

Reteta spune 80 de grade, de aceea am facut precizarea. Eu nu am termometru asa ca pun zeama de lamaie din ochi, adica atunci cand s-a incalzit bine. Dupa cu am mai spus, chiar o dau intr-un clocot pentru a fi mai sigura.
Mariana, eu pun in tifon , las la scurs jumatate de ora agatat de usa unui dulap de bucatarie. Apoi leg tifonul de raftul frigiderului, cu un vas pe raftul de dedesubt.
Nu stiu cat poate fi pastrat la frigider, cred ca in jur de o saptamana; la noi n-a tinut niciodata atat:)